تعطیلی مرکز ایرانی در آلمان پس از ۷۰ سال | پشت پرده حمله پلیس به مرکز اسلامی هامبورگ-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

تعطیلی مرکز ایرانی در آلمان پس از ۷۰ سال | پشت پرده حمله پلیس به مرکز اسلامی هامبورگ

نیرو‌های امنیتی آلمان بار دیگر به مرکز اسلامی هامبورگ یورش بردند و وزارت کشور آلمان نیز رسماً اعلام کرد که دستور تعطیلی این مرکز را صادر کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 24
کد خبر: ۲۵۱۴۱۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه‌های آلمان امروز چهارشنبه اعلام کردند که نیرو‌های پلیس این کشور به «مرکز اسلامی هامبورگ IZH» حمله کردند و هم‌زمان وزارت کشور آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این مرکز اسلامی و سازمان‌های تابعه آن را ممنوع کرده و مدعی شد که «این انجمن اهداف اسلام‌گرایی افراطی» را دنبال می‌کند. در این بیان آمده است: ما امروز مرکز اسلامی هامبورگ را که اسلام افراطی و ایدئولوژی تمامیت‌خواهی را ترغیب می‌کرد، تعطیل کردیم.

تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ رعدوبرقی در آسمان صاف نبود، بلکه از آبان ماه پارسال و در ادامه فضاسازی رسانه‌ها و دولت آلمان علیه این مرکز اسلامی، احزاب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی این کشور، با ارائه طرحی به پارلمان، خواستار بسته‌شدن این نهاد مذهبی و فکری شدند و پارلمان این کشور نیز قرار شد این طرح را به رأی بگذارد که آیا این مرکز باید بسته شود یا خیر و اینکه چگونه باید بسته شود.

پلیس آلمان آبان‌ماه پارسال به بهانه بررسی برخی ادعا‌های واهی و فاقد مدرک و سند، به مرکز اسلامی هامبورگ و ۵۴ مرکز دیگر در ۷ ایالت فدرال حمله کرد. وزارت کشور آلمان در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکز اسلامی هامبورگ و نهاد‌های تابعه به ظن اقدام علیه نظم عمومی مورد بررسی و ۵۴ مرکز در ۷ ایالت فدرال مورد بازرسی قرار گرفتند. در این بیانیه بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ادعا‌هایی علیه فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ مطرح شد.

مرکز اسلامی هامبورگ، از مراکز مهم اسلامی و قدیمی آلمان است که سال ۱۳۳۲ با حمایت آیت الله بروجردی در شهر هامبورگ تأسیس شد. انتشار مجلاتی به زبان آلمانی و فارسی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، بخشی از اقدامات این مرکز است. این مجموعه اسلامی، کتابخانه‌ای با بیش از ۶ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و شیعی دارد.

به علت حضور قدرتمند لابی‌های رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین در برخی شهر‌های آلمان، پیش از این نیز هر از گاهی اتهامات و جوسازی‌هایی علیه این نهاد و سازمان مذهبی_فرهنگی در فضای رسانه‌ای آلمان ایجاد می‌شد، اما پارسال با شروع ناآرامی‌ها و اغتشاشات در برخی شهر‌های ایران، حملات رسانه‌ای و سیاسی علیه مرکز اسلامی هامبورگ بیشتر شد؛ به‌ویژه اینکه دولت آلمان همراه با آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی آشکارا و به دور از روکش‌های دیپلماتیک از اغتشاشات در ایران حمایت کردند.

درخواست بستن مرکز اسلامی هامبورگ یکی از بند‌های طرح ۲۲ ماده‌ای احزاب دولت ائتلافی آلمان علیه ایران است؛ این طرح که با بهانه و عنوان انحرافی «دفاع از حقوق بشر»، منحصراَ برای حمایت از اغتشاش‌گران و چگونگی ادامه ناآرامی‌ها در ایران تدوین شده بود، «تشدید تحریم‌ها علیه ایران و حمایت از نیرو‌های اپوزیسیون ایران در آلمان» از بند‌های دیگر آن است.

احزاب حاکم در دولت آلمان در حالی خواستار بستن این مرکز فرهنگی و فکری ایران شدند که در تناقضی آشکار با شعار «دفاع از آزادی بیان»، آشکارا با دخالت در امور داخلی ایران، از اغتشاشات و اقدامات تروریستی در برخی مناطق ایران حمایت کردند. / مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده